Hoppa till sidans innehåll

Träningsprogram PROG 1


Träningsprogram PROG1

Träning med P08/P09 Måndagen den 5 november, Magelungsskolan

Samling

Vi kommer ge spelerna kunskap om Träning Fysisk aktivitet.

Styrka – Snabbhet – Uthållighet – Rörlighet – Koordination.

De fem fysiska grundegenskaperna

Styrka – förmågan att motstå eller övervinna yttre kraft med hjälp av muskelstyrka.

Snabbhet – summan av de fysiska egenskaperna som kan utföra rörelser på kortast möjliga tid.

Uthållighet – förmågan att motstå trötthet vid fysisk aktivitet.

Rörlighet – förmågan att utföra rörelser med högsta möjliga rörelseomfång.

Kort och snabbt bättre än långt och långsamt

Att röra sig intervallbetonat är naturligt för er spelare. När ni leker och springer aldrig en timme i sträck i lugnt tempo. Deras spontana aktiviteter och klassiska jaga-lekar innebär ofta att de rusar allt vad de orkar i några sekunder och vilar i några sekunder innan de rusar igen.


Uppvärmning
A. Jogga runt salen
B. Rush ”rusa” >intervallbetonat<
C. Svansjakt > intervallbetonat<
Blir man av med svansen hämtar man en ny så långt det är möjligt. När alla svansar är slut räknar man fångsten, flest vinner. Variant när man har blivit av med en svans innan man får en ny måste man göra 5 upphopp.

Koordination och snabbhetsövningar

A. Repen och 2st bänkar
Slalom mellan repen snabba fötter och snabba vändningar med balansgång.

B. Springa över linjen så fort som möjligt och ta armarna och så löpplikt som möjligt och inte böjd kropp.

C. Träna på reaktioner två och två framför varandra, armlängd i mellan.
A skall försöka springa i från B, B skall försöka fånga A.
Handlar om min rektion kort ruch till mittlinjen.

D. Olympia Vs Hammarby/AIK

Stafett
A. Zick – zack

Anvisningar

Dela in spelarna i lag med sex i varje lag. spelarna ställer sig på armlängds avstånd inom respektive lag. Det sista spelaren i laget springer zick-zack mellan kamraterna och ställer sig först i kön. Då startar nästa och så vidare. Laget är klart när barnen har sina ursprungliga positioner.

B.Röd och blå

Anvisningar
Dela in spelarna i två lag med fyra spelare i varje lag. Lagen ställer sig på två linjer och med ansiktena mot varandra. Båda lagen har var sitt bo bakom sig.

När tränaren ropar röd ska det blåa laget snabbt försöka springa till sitt bo, och det röda laget ska kulla så många blåa som möjligt. Röda laget får en poäng för varje kullad blå. Ny uppställning och nytt rop.

Efter lika många löpningar för båda lagen summeras antalet kullade.

Cirkelträning
Stationer: 60 sekunder, vila 30 sekunder och gå direkt till ny station.

1.Step up (Bänk)
2.Sitsup
3.Kaninhopp (Bänk)
4.Upp och ner (Bänk)
5. Armhävningar
6. Step på matta
7.Skidgång
8. Joggning
9. Jämfota hopp över linje
10. Stegen

Matchspel
Omgång   1 :

Rosa – Gult
Orange - Grön

Omgång   2 :
Gult – Grön

Orange - Rosa

Omgång   3 :
Orange – Gult
Grön – Rosa

Samling
Påminn om Träningen nu på söndag i FarstaHallen
Spelarmötet onsdagen den 14 november 17.00-18.30

Uppdaterad: 07 NOV 2018 14:31 Skribent: Ronny Forslöf
Epost: This is a mailto link

text

HUVUDPARTNERS


STÖD OSS

Vi sammarbetar med

 

räknare
räknare

Postadress:
IF Olympia Farsta
Farstaängsvägen 1
12346 Farsta

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info