Hoppa till sidans innehåll

Sommarträning 2019


Träningsprogram under sommaruppehållet.

Hej fotbollskillar!

Tack för en fantastiskt bra vårsäsong, det har som vanligt varit jättekul att se er utvecklas som personer och fotbollsspelare. Se nu till att ni har många sköna och slappa dagar på sommarlovet innan fotbollen och skolan drar igång igen. 

Som ni vet är kondition och styrka en färskvara och det är svårt att vila sig i form…

Därför vill vi ledare att ni genomför träning på egen hand under ledigheten och vi räknar med att göra ett test när vi återsamlas igen. Vi vill att ni kör minst tre pass per vecka men det är inget som hindrar om ni väljer att köra något extra.

Vi vill ha er föräldrars hjälp med sommarträningen!

Ha roligt med ditt barn samtidigt som du hjälper till att hålla fotbollstakterna igång i sommar.

5 fotbollsövningar

1. Precision.
Bygg en linje med olika saker som finns till hands, till exempel en sko, en ryggsäck, en strumpa eller en vattenflaska. Låt ditt barn stå ungefär tio meter ifrån linjen. Spelaren ska försöka träffa sakerna. För en lite svårare övning: passa bollen och låt Spelaren skjuta på rullande boll. En övning som bättrar precisionen.

 

2. Bollkontroll.
Lägg till exempel en sko eller strumpa 10 meter bort. Spelaren springer med bollen från den ena till den andra, rundar och byter till den svagare foten. Variera mellan en fot i taget, "toe-taps", där man passar bollen mellan egna fötter eller insida/utsida, alltså att putta bollen fram och tillbaka med en fots ut- och insida. Passar bollen mellan sina egna fötter med sin bredsida/insidan av foten högern puttar ut med utsida byter till vänster. Upprepa fram och tillbaka, två gånger av alla varianter. En övning som bättrar konditionen och bollkontrollen.

3. Passningsövning.
Du och ditt barn passar bollen fram och tillbaka mellan varandra och varierar mellan den svagare foten och den starkare foten. För en lite svårare övning, lobba bollen och öva nertagningar. Prova också att sätta en port mellan två saker som man måste passa igenom. Föräldern kan passa lite var som helst för att låta Spelaren springa och variera mellan höger och vänster fot.

4. Nickar.
Använd samma linje av saker som vid precisionövningen. Behåll linjen med saker vid konträffen. Spelaren passar igenom portarna från några meter avstånd. Föräldern plockar upp bollen och kastar den, barnet nickar tillbaka. Du kan också göra så att barnet får nicka, du passar tillbaka på marken och barnet tar med bollen till nästa port innan hen passar tillbaka. Kör några gånger fram och tillbaka med 4-6 portar.

5. Styrka.
Om ditt barn är 10-12 år är det vanligt med styrketräning som en del av fotbollsträningen. Kör en övning i taget, en minut på varje. Hög intensitet i 20 sekunder, vila 10 sekunder, kör 20 sekunder till och så vidare. På smartphones finns appar med namnet "Tabata" som kan hjälpa till att hålla reda på tiden med musik. Sök annars på tabata-låtar på Youtube eller Spotify, till exempel. Det finns många att välja på. Börja med att springa fram och tillbaka längs linjen du byggt av saker. Kör sedan burpees, det vill säga ett upphopp och sedan en armhävning, upprepa. Sedan benböj och slutligen sit-ups.
Klicka här för att komma till massa kanon tabata-låtar

Tänk på att det inte är prestationen som är det viktigaste utan att ni båda har kul ihop. Lycka till!

Utmaning
Träningspass 1
Jogga 10 minuter väldigt lätt.

2-3 km löpning i bra tempo.
Styrkepasset med armhävningar (8,7,6 osv), situps (8,7,6 osv) samt upphopp (8,7,6 osv)
Nedjoggning och stretching.

Träningspass 2
Jogga i cirka 10 minuter väldigt lätt.

10 stycken intervaller; Löpning 75-80 % av maxfart i en minut därefter går ni i 20 sekunder.
Styrkepasset enligt ovan
Nedjoggning och stretching i 10 minuter.

Träningspass 3
Jogga 10 minuter väldigt lätt.

2-3 kilometer löpning i bra tempo.
10 stycken intervaller. Löpning 15 sekunder därefter aktiv vila i 15 sekunder.
Styrkepass enlig ovan.  
Nedjoggning och stretching.

Om vi genomför dessa övningar under ledigheten kommer vi att vara bra förberedda när det är dags att köra igång med seriespelet igen.

TRÄNINGSDAGBOK
Från och med i sommar kommer vi att använda oss av digital träningsdagbok, vi kommer att använda oss av Twiik som är en digital träningsdagbok och coach.

Vi kommer under sommaren testa genom att göra en utmaning ” Vem som tränar ofta under sommarlovet”

Här kan du läsa mer om hur du loggar in och lägger in ett träningspass m.m
|KLICKA HÄR|
Man loggar in genom hemsidan eller mobilen och fyller i sin träningsdagbok.

|KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL DIN TRÄNINGSDAGBOK|

Torsdagen den 15 augusti klockan 17.15 är det dags att plocka fram fotbollsgrejorna igen för då startar vi upp träningen igen efter sommarlovet.

Lördagen den 24 augusti möter vi Ingarö IF 2 hemma på Västboda BP, matchstart 10.15.

 

Uppdaterad: 12 JUN 2019 16:25 Skribent: Ronny Forslöf
Epost: This is a mailto link

text

HUVUDPARTNERS


STÖD OSS

Vi sammarbetar med

 

räknare
räknare

Postadress:
IF Olympia Farsta
Farstaängsvägen 1
12346 Farsta

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info